Man skal som kritiker altid
vare sig for at mene noget om, hvad ophavsmanden til det kritiserede
burde have gjort, men holde sig til sin opfattelse af resultatet.
Kritik er en personlig sammentrækning af analyse og fortolkning. Det
er ikke nødvendigvis en positiv eller negativ vurdering, selv om det
ofte netop er enten positivt eller negativt, men en vurdering af
betydning og formål. I f.eks. billedkunst- eller
litteratursammenhænge kan kritik ses som en debat i det offentlige
rum, hvor forskellige aktører lægger til og trækker fra et
fænomens betydningsdybde. Skønt også vin er et æstetisk fænomen,
findes der så godt som ingen vinkritik; i vinens verden er der stort
set kun personlige vurderinger, der munder ud i en kvantitativ
afgørelse på en skala fra en til seks
stjerner, fra 50 til 100 point eller fra nul til to milliarder blå
birkes.
Karakterer og point
Det er så indgroet en
forestilling, at en vins kvalitet kan kvantificeres på en skala, at
det er svært at tænke sig andre måder at bedømme vin på. Så lad
os først dvæle lidt ved pointgivningen. Point eller karakterer er
en sjov måde at udråbe dagens vinder ved en smagning i vinklubben.
Med alle de forbehold og mangler pointgivning kan have (og dem kommer
vi tilbage til), kan det bestemt også have sin berettigelse. Man må
i givet fald forestille sig en skala, hvor bundkarakteren er
udrikkelig og topkarakteren perfekt. Som udgangspunkt er alle den
slags skalaer et udtryk for følgende formel: uacceptabel –
acceptabel – god. Synes man, at det er lidt indsnævrende, kan man
tilføje to punkter til formlen: uacceptabel – næsten acceptabel
– acceptabel – næsten god – god. Eller endnu to: helt
uacceptabel – uacceptabel – næsten acceptabel – acceptabel –
næsten god – god – virkelig god. Efter temperament kan man lade
ordlyden modsvare af tal og lade skalaen gå til 12, 100, 1000 eller
2 milliarder. I sin simpleste form har en sådan skala det problem,
at forskellen fra den nedre til den øvre del af acceptabel kan være
enorm. Og hvordan skelner man en vin, der bare er god, fra en, der er
virkelig fantastisk? Omvendt er der en tendens til, at jo flere
distinktionsmuligheder skalaen giver, jo mere lemfældig bliver
afgørelsen: 87 eller 88 point? Helt ærligt? Og når man først har
givet de magiske 100 point, hvad dusen gør man så, når man får en
endnu større oplevelse?
Men måske er problemet i
virkeligheden et helt andet.
Kontekst
Det er åbenlyst
problematisk at sammenligne så forskellige oplevelser, som vin kan
være. Hvordan kvantificerer man oplevelsen af at drikke en ung,
simpel Muscadet Sèvres et Maine til muslinger og strandsennep en lun
sommerdag med børnene legende på stranden på Bornholm med en 40 år
gammel, ædel og ekstrem kompleks Romanée-St.-Vivant i en kælder
hos en gammel dame i Bourgogne? Hører de overhovedet til på den
samme skala? Kan man sammenligne dem? Og skal man det? Det minder mig
om en vittighed fra min barndom: Er det tordenskrald eller rundetårn,
der er højest? Det er sevfølgelig let for en voksen at se, at der
bliver rodet i begreberne, og at problemet er, man tager metaforen
for pålydende, men for en femårig er det ikke et sprogligt, men et
konkret mysterium; hvad er
egentlig højest? Og skønt det kan være en udmærket øvelse at
sætte sig i en femårigs sted, kunne man måske
ønske sig, som vindrikker, at være en anelse mere modnet for nu at
sige det sådan. Bare indimellem i hvert fald.
At åbne eller lukke
oplevelser
Almindeligvis beskrives vin
i aviser, bøger og blade med en kort beskrivelse af genkendelige
smagsindtryk (en slags referat vel nærmest), en vurdering af vinens
balance og muligvis kommentarer om typicitet. Afslutningsvis lukkes
beskrivelsen med en samlet bedømmelse i form af en karakter. Og
'lukke' er det helt
rigtige ord. Som forbrugervejledning må det vel siges at leve op til
sit formål. En konsistent smager, der beskriver og vuderer
vin sobert (faktisk findes der enkelte), kan, når man lærer
vedkommendes stil og smag at kende, være en vejledning, til hvilke
vine man selv kan lide eller ikke lide. Ligesom en film-, kunst-
eller litteraturanmelder ved aviserne. Men som vinkritik er det
temmelig ensporet. Vi giver et kort referat af vinen, klapper bogen i
og giver den stemplet: 4 stjerner. Blev nogen klogere? Eller
tørstigere for den sags skyld? Næppe. Den afsluttende pointgiving
er præcis at lukke for oplevelsen. Sådan. Så god er
vinen. Punktum.
I mine øjne må formålet
med en analyse og en fortolkning til enhver tid være at åbne for
oplevelsen. En indsigtsfuld analyse af en roman med udsigt til
romanens kontekst og dens betydning for litteraturen kan åbne ens
øjne for helt nye måder at læse den specifikke roman på, men også
på litteraturen som helhed. Eller bare en skæv iagttagelse i en
læsning kan åbne for nye indsigter og større fornøjelse. Hvorfor
ikke forsøgsvis antage, at man kan formidle vin således, at
formidlingen kan åbne for nye og større oplevelser? At analyse og
fortolkning, i stedet for blot at være et middel til en afslutning,
kan være en måde at skabe indsigt – og nye åbninger – på.
Uddrag af Den Lille
Vinsmager, Mads Rudolf (Kuboaa 2012), side 59-61.
2 kommentarer:
Jeg er 95+ med dig hele vejen!
Kære Peder Byberg,
du tildeles 1.800.000.023 blå birkes for den kommentar.
MR
Send en kommentar